Visie van de dagopvang

De manier waarop wij werken en naar kinderen kijken noemen we onze visie. Vaak is een visie gebaseerd op iets bestaands. Het is net zoals met politiek, je kiest voor die partij die je het meeste aanspreekt. De politieke partijen zijn in ons geval de gedachten van bekende Pedagogen die een bepaalde Pedagogische stroming hebben neergezet.

Er zijn diverse Pedagogische stromingen van waar uit je kunt werken. Voor ons is er echter niet één stroming die helemaal voldoet aan onze visie. Maar we zijn tot de conclusie gekomen dat verschillende onderdelen van deze stromingen samen wel voldoen aan onze visie.

Vanuit onze basisgedachte kijken en handelen wij op de volgende manier naar kinderen; Niet de ouders of wijzelf, maar de kinderen staan in het middelpunt van onze belangstelling.

Kinderopvang de Toverfluit biedt kinderen van 0-4 jaar een veilige uitdagende omgeving waar ze volop nieuwe dingen kunnen ontdekken, alleen of met anderen. Ruimte biedend aan de uniekheid van ieder kind zodat het zich veilig voelt om zich zelf te zijn en zich te ontwikkelen in het eigen tempo, met het gedrag dat hem eigen is, maar met waardering van zijn eigen ontwikkelingsmogelijkheden. We beseffen dat ieder kind individuele ontplooiingskansen nodig heeft. Daarbij gaan we uit van de eigen belevings- en ervaringswereld van het kind. Hiervoor is het belangrijk dat wij in staat zijn onze handelingen en gevoelens naar hen toe te vertalen en tegelijkertijd de handelingen en gevoelens van hen kunnen verwoorden. Directe communicatie tussen ons en de kinderen vinden we daarom zeer belangrijk en we starten hiermee al bij de babygroepen. Uitgangspunt bij dit alles blijft dat we kijken naar de individuele kwaliteiten van een kind en proberen om deze kwaliteiten verder te ontwikkelen. De handigheid van een leeftijdsgenoot is nooit een maatstaf en sneller of meer is niet beter. Tevens helpen we het kind bij het onderkennen van- en omgaan met zijn individuele beperkingen.

Omdat we het van belang vinden om aan te sluiten bij de ontwikkeling en belevingswereld van het kind zijn, zijn buiten onze kennis, ervaring en inlevingsvermogen, de ouders hierin een onmisbare schakel. Ouders en wij moeten samen inzicht, begrip en vertrouwen krijgen in elkaars wijze van opvoeden.

Hoe stemmen we de wijze van opvoeden zoals het thuis en op de kinderopvang gebeurd het beste op elkaar af? Hoe vullen ouders en wij pedagogisch medewerkster elkaar aan? Hiervoor is veelvuldig contact tussen ons als pedagogisch medewerkster en de ouders van belang. We zorgen dus voor een laagdrempelige en duidelijke communicatie tussen ons en de ouders. Voor ons betekent dit dat we de interactie (wederzijdse communicatie) tussen de kinderen stimuleren en wel zodanig dat ieder kind sociaal, weerbaar en zelfstandig wordt. Daarbij blijven we er op letten dat ieder kind het evenwicht vindt tussen groepslid en individu zijn.

Pedagogisch Beleid dagopvang

Dit gedeelte van onze visie is beschreven in het Pedagogisch beleid. Het pedagogisch beleidsplan van Kinderopvang de Toverfluit geeft aan welke uitgangspunten en werkwijzen worden gehanteerd. Het plan beschrijft welke visie de kinderopvang heeft op de ontwikkeling en opvoeding van kinderen en hoe in grote lijnen getracht wordt deze visie in de praktijk te realiseren. Het pedagogisch beleidsplan is bedoeld voor zowel ouders als ook voor groepsleiding.

Voor ouders is het van belang dat ze weten welke pedagogische uitgangspunten binnen de kinderopvangorganisatie worden gehanteerd. De normen en waarden waar Kinderopvang de Toverfluit voorstaat, dienen zoveel mogelijk overeen te komen met de waarden en normen die de ouders thuis hanteren. Dit waarborgt de continuïteit in de opvoeding van het kind. Voor medewerkers is het pedagogisch beleidsplan van belang daar het mede zorg draagt voor een uniforme werkwijze.

Kortom, het pedagogisch beleidsplan biedt voor alle betrokkenen duidelijkheid over de visie van kinderopvang op kinderen en het opvoeden daarvan. Het bevat de werkwijzen, afspraken en een beschrijving van de dagelijkse gang van zaken binnen Kinderopvang de Toverfluit. De pijlers voor dit Pedagogisch beleidsplan komen uit de gedachten van bekende pedagogen die een bepaalde pedagogische stroming hebben neergezet. Een van de pijlers van goede kinderopvang is dat op een verantwoorde wijze wordt gezorgd voor en wordt omgegaan met kinderen. De wijze van zorg voor en omgaan met kinderen wordt bepaald door de gehanteerde visie op kinderen en hun opvoeding. In onze ogen is de belangrijkst pijler voor een goede kinderopvangplek, dat het een plek is waar ieder kind zich op zijn gemak voelt, waar hij zich veilig voelt en waar hij/zij zich welkom voelt. Belangrijk vinden wij het ook dat het kind zich kan ontplooien en zich kan ontwikkelen in zijn eigen tempo. Door de opvang op deze manier aan te bieden, denken wij de kinderen een plek te kunnen bieden waar het kind niet een van velen is, maar een individu op zich. Waar het de mogelijkheid krijgt zichzelf te zijn.

Het volledige Pedagogische beleid ligt op de groepen ter inzage en na inloggen op de website.

Belangrijke instanties:

Kinderdagverblijf De Toverfluit | Akkerseweg 11b | 5321 HG, Hedel  |  Telefoon: 073-5994­593  |  info@kdvtoverfluit.nl